Zone
(2010)
Audio piece produced in collaboration with Michelle Irving of underwater recording of minimal sounds. Zone was part of a gallery installation with Whitescape, a series of white photographs of the temporary surfaces of snow and ice covered lakes and Underscape, a projection documenting the unfamiliar underside of the ice.
"An audio piece transmitted through headphones in the gallery enhances the feeling of being immersed in an underwater world. For the creation of this work Beaudry collaborated with Michelle Irving, a Toronto-based media artist and composer. Irving built different types of waterproof microphones in order to experiment with underwater recording, and together the artists dropped the microphones into water through ice fishing holes. The resulting piece includes minimal, echoey noises. A listener might expect to hear something concrete – a sound piece usually contains discrete audible information – this work, however, consists of silent sections and unrecognizable noises. It has been edited and manipulated so that some parts are slowed down or altered from the original recording. The artists intend to psychologically transport listeners while they hear the piece. Like the Whitescape photographs, the audio describes a place that is in constant flux." Melissa Bennett, curator of exhibition Out of Place / Non lieu, Art Gallery of Hamilton.
.
"Celle-ci est le fruit d’une collaboration entre Lise Beaudry et Michelle Irving, compositrice et réalisatrice torontoise d’œuvres d’art médiatique. Pour créer cette pièce, cette dernière a expérimenté avec différents types de microphones étanches qu’elle a construits pour la prise de son sous-marine. Puis, les deux artistes ont plongé les microphones dans l’eau par les trous de pêche creusés dans la glace. La pièce qui en a résulté fait entendre des réverbérations de bruits légers entrecoupés par des plages de silence. L’auditeur pourrait penser qu’il entendra quelque chose de concret, c’est-à-dire des sons distincts et audibles. Mais les sons qui atteindront ses oreilles seront méconnaissables et ponctués de silences. Ces effets ont été produits par un montage sonore et par diverses manipulations qui ont ralenti et transformé l’enregistrement original. À l’instar de Paysage blanc (Whitescape), Sous le dessus (Underscape) décrit un lieu qui change sans cesse, cette fois-ci, pour nous y conduire, Lise Beaudry se sert des effets psychologiques du son."
Melissa Bennett, commissaire de l'exposition Out of Place / Non lieu, Art Gallery of Hamilton.
Melissa Bennett, commissaire de l'exposition Out of Place / Non lieu, Art Gallery of Hamilton.